In gesprek met.. Wybren van der Wal

Maarten gaat in gesprek met orthopedische Chirurg, Wybren van der Wal. We zijn erg blij met de support van Sports Valley. Het sportmedisch expertisecentrum van Ziekenhuis Gelderse Vallei.

Overbelasting voorkomen

Na een (gedwongen) periode van heel weinig tot niet kunnen sporten, wil iedereen weer enthousiast aan de slag. Terecht, want sporten is leuk en gezond! Maar na zo’n periode van rust zijn de risico’s op klachten en blessures door overbelasting groot. Gelukkig zijn deze grotendeels te voorkomen door op een verantwoorde manier fit te worden, bijvoorbeeld met hulp van de Club Challenge. Waar moet je dan op letten?
Orthopedisch chirurg Wybren van der Wal van Sports Valley, Ziekenhuis Gelderse
Vallei geeft tips.

Eerst is het goed om te weten hoe klachten of blessures door overbelasting ontstaan. Het komt er eigenlijk op neer dat het lichaam te weinig tijd heeft om te herstellen van de inspanning. Het kan de prikkels die het krijgt van de trainingen nog niet voldoende aan. We zeggen dan dat de belastbaarheid van het lichaam te laag is voor de belasting van de training. Daardoor kunnen verschillende blessures ontstaan, bijvoorbeeld aan pezen, spieren en botten. Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen om overbelasting te voorkomen.

1. Bouw rustig op en train afwisselend

Wanneer je een lange periode niet of weinig hebt gesport, is het belangrijk om rustig op te bouwen en om op verschillende manieren te trainen. Naast de reguliere sporttraining is het ook belangrijk om kracht- en balanstraining te doen. Op die manier maak je jouw lichaam sterker waardoor het de toenemende belasting beter aankan. Ook voorkom je dat je jouw lichaam te eenzijdig traint. Dit is vooral belangrijk op momenten waarop je de inspanning gaat verhogen, zoals bij veel mensen nu het geval is.

2. Neem tijd om te herstellen

Je traint het lichaam om een hogere belasting aan te kunnen. Voldoende tijd om te herstellen is daarbij cruciaal. De trainingsprikkel in combinatie met het herstel zorgen namelijk voor vooruitgang en dus een betere belastbaarheid. Meer trainen is dus niet altijd beter. Om goed te kunnen trainen en presteren zijn rustdagen en –momenten nodig.

3. Herken de signalen

Als je al een keer een blessure hebt gehad, dan is de kans groter dat die blessure terugkeert bij overbelasting. Het is belangrijk dat je jouw lichaam leert kennen. Weet wat je grenzen zijn en hanteer deze ook. Stop met sporten als de pijn of klacht steeds erger wordt. Je moet kunnen bewegen zonder het te forceren.

Bron: Ziekenhuis Gelderse Vallei