Klaar voor de Start

Klaar voor de start

Het is een bijzondere tijd. Alle seizoenen, voorbereidingsprogramma’s en trainingen zijn volledig in de war gegooid. Als iedereen in het nieuwe seizoen weer vol van start gaat, is de kans groot dat dit blessures gaat opleveren. We willen dit gat overbruggen met het trainingsprogramma: ‘Klaar voor de start’. Dit bestaat uit leuke trainingen, om in het nieuwe seizoen beter te gaan presteren en om risico’s op blessures te verkleinen. Zo hoef niemand zich te vervelen de komende zomer! De trainingen zijn samengesteld door (Olympische) sporters, toptrainers en fysiotherapeuten.

Waarom nu?

Vorig jaar zijn we van start gegaan met Mijn Zomertraining, met trainingen om de zomerstop te overbruggen en het nieuwe seizoen fit in te gaan. Dit jaar is er helemaal een bijzondere situatie met een half jaar geen wedstrijden. Het is nu essentieel om te zorgen voor een goede opbouw richting het nieuwe seizoen om blessures te voorkomen en een voorsprong te hebben op je tegenstanders.


“Je ziet dit nu gebeuren bij de start van de Bundesliga met in de eerste speelronde zelfs 8 spierblessures in 6 wedstrijden.”
Raymond Verheijen zei dit voor deze eerste speelronde: Verheijen ziet ‘Russische roulette’ en kraakt plannen: ‘Dit is veel te weinig’ 

Hoe ziet het programma eruit?

¹  Gratis opbouw schema voor het voetbal
Een 6 weeks programma waarin je fysiek voorbereid wordt op het nieuwe seizoen. Alles is online met video uitleg van de trainingen en oefeningen. Gericht op o.a. conditie, (duel) kracht en snelheid.

²  Persoonlijk opbouw schema
Voor diegene die de beste begeleiding willen hebben is er een persoonlijk opbouw schema, deze volgt de algemene lijn maar is persoonlijk op jou afgestemd met ook testen voor- en achteraf en een afspraak op week 0, 2, 4 en 6. Als je een blessure hebt (gehad) wordt dit veelal vergoed door de zorgverzekeraar als fysiotherapie.

Meld je nu vrijblijvend aan voor meer informatie:

Lees hieronder verder voor alle informatie

Succes allemaal!

RIVM maatregelen

Corona maatregelen: hou je ten alle tijde aan de richtlijnen van het RIVM. Lees hier meer informatie over de maatregelen:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/sport

Voor wie?

Het is goed voor iedereen om zich bewust te zijn van het feit dat het een bijzondere tijd is (geweest) door alle maatregelen rondom het Corona virus. Het is zoals eerder aangegeven voor iedereen goed om een goede opbouw te maken naar het komende seizoen. Hier hebben we dan ook een algemeen opbouw schema voor gemaakt. Daarnaast is er een persoonlijk programma, dat met name is gericht op sporters die in het (recent) verleden knie, enkel of liesklachten hebben gehad of andere fysieke problemen waarvoor maatwerk gewenst is.

Inhoud van de training

Gratis Algemeen programma

Het 6-weeks opbouw programma om fit te worden dit bestaat uit verschillende onderdelen. Er wordt aandacht besteed aan de algemene fitheid, hierbij wordt gewerkt aan conditie, lenigheid, coördinatie, kracht en (loop) techniek.

Persoonlijk programma

Het persoonlijke opbouw schema bestaat uit drie onderdelen:

1 Kennismaking We beginnen met een intake, onderzoek en er worden een aantal vragen gesteld. Daarna zullen een aantal testen worden uitgevoerd. Deze testen zullen aan het eind van de zes weken weer herhaald worden, gericht op lenigheid, (sprong) kracht en stabiliteit.
2 Algemene opbouw van de fitheid Hierbij wordt gewerkt aan conditie, lenigheid, coördinatie, kracht en (loop) techniek met een afspraak in de praktijk op week 0, 2, 4 en 6.
3 Persoonlijk opbouwschema Aangezien je in het verleden een blessure hebt gehad krijgt dit onderdeel extra aandacht. Er wordt getraind op de aandachtspunten die in de eerste afspraak naar boven komen.

Juist de combinatie tussen een goede algemene fitheid en specifieke oefeningen gericht op het versterken van de knieën, enkels of lies is erg belangrijk. Alleen één onderdeel sterker maken heeft geen zin, want hierin geldt dat de zwakste schakel uiteindelijk de klachten gaat geven. We hebben gekozen voor een periode van zes weken omdat dit een mooie periode is waarin je ook daadwerkelijk winst kan boeken in de onderdelen die je wilt trainen. Met name voor aandoeningen aan de pezen zou deze periode eigenlijk nog verlengd moeten worden. Het programma kan dan ook makkelijk nog door blijven lopen na deze zes weken.

Uitleg onderdelen training

Je kunt je lichaam trainen door het verbeteren van de grond motorische eigenschappen: uithoudingsvermogen, coördinatie, lenigheid, kracht en snelheid.
Deze eigenschappen zijn niet afzonderlijk van elkaar te zien. Je kunt het zien als een spinnenweb, waarbij alle eigenschappen in elkaar verweven zijn. Als er een eigenschap minder sterk is, dan is het hele web van mindere kwaliteit. Met deze eigenschappen kun je zien waar je zwakke kanten zitten en vervolgens kun je dit op gaan trainen om blessures te voorkomen.
Het opbouw programma zal al deze eigenschappen verbeteren.

Uithoudingsvermogen

Uithoudingsvermogen maakt het mogelijk om lichamelijke belasting vol te houden. Hierbij kan een onderscheid gemaakt worden tussen 2 verschillende vormen:

  • Interval uithoudingsvermogen: het uithoudingsvermogen voor kortdurende activiteit met een hoge intensiteit, en het langdurige uithoudingsvermogen. Het interval uithoudingsvermogen wordt bij veel teamsporten zoals voetbal, hockey of waterpolo aangesproken.
  • Lange uithoudingsvermogen: vooral belangrijk om een hele wedstrijd vol te kunnen houden.

Voor veel sporten is het dus van belang om beide soorten op peil te hebben. Wanneer je lichaam vermoeid raakt is het risico op blessures groter.

Coördinatie

Coördinatie heeft betrekking op de activatie en onderlinge afstemming van je spieren. Vanuit je hersenen worden er via zenuwen signalen naar je spieren gestuurd om aan te spannen of te ontspannen. Je spieren communiceren ook constant met elkaar om zo snel mogelijk te doen wat jij op dat moment bedenkt. Dit gaat razendsnel en hierbij heeft je lichaam gedurende je sportjaren bepaalde beweegpatronen aangeleerd. Soms kunnen dit beweegpatronen zijn die blessures met zich mee brengen. Deze beweegpatronen kunnen dan verbeterd worden met coördinatietraining.

Lenigheid

Lenigheid is de flexibiliteit van de beweging in je gewrichten. Op je gewrichten zijn veel factoren van invloed zoals de spieractiviteit, de stand van het gewricht, de stugheid van de bandjes rond het gewricht (het gewrichtskapsel) etc. Dit is allemaal van invloed op een beweging. Lenigheid is voor een deel erfelijk bepaald, maar het is voor een groot deel ook trainbaar. Je lichaam past de bewegingen specifiek aan naar wat je het lichaam geeft. Rek je dus regelmatig je spieren, dan zal je leniger worden. Lenigheid van je lichaam is belangrijk om gewrichts- en spierblessures te voorkomen.

Kracht

Spierkracht is van belang om weerstand te overwinnen. Weerstand kan de zwaartekracht zijn maar ook een tegenstander tijdens het duel. Je kunt spreken over verschillende soorten kracht die je met je sport nodig hebt:

  • Maximale kracht
  • Snelkracht
  • Explosieve kracht
  • Krachtuithoudingsvermogen

Deze vormen van kracht zijn specifiek op te trainen. Merk je bijvoorbeeld dat je niet hoog kunt springen voor een luchtduel? Dan is het goed om je explosieve en snelkracht op te trainen. Merk je dat je spieren vermoeid raken aan de eind van een wedstrijd? Dan moet je je krachtuithoudingsvermogen trainen. Daarnaast is voldoende kracht van belang om bewegingen te controleren en blessures te voorkomen.

Snelheid

Je gebruikt je snelheid in het voetbal om te reageren op een bepaalde situatie. Denk hierbij aan het sprinten of aan het wenden en keren. De verschillende componenten waar het begrip snelheid is opgebouwd zijn:

  • Reactiesnelheid
  • Startsnelheid
  • Versnellingsvermogen
  • Snelheid-uithoudingsvermogen
  • Herhaald kort sprintvermogen

Je hebt dus verschillende soorten snelheid nodig binnen je sport. Hoe beter je lichaam hierin getraind is, des te minder spier- of gewrichtsblessures er kunnen ontstaan.

Specifieke training voor de knie, enkel of lies

Al deze grondmotorische eigenschappen zijn dus ook van toepassing op bijvoorbeeld je knie, enkel of lies. Denk hierbij aan het lokale uithoudingsvermogen van je been, de kracht van je bovenbeenspieren, de coördinatie van je benen, de lenigheid van je hamstrings en de snelheid waarmee je knie kan reageren op een belasting. Dit is allemaal bij elkaar van belang om blessures te verhelpen en/of te voorkomen. Naar aanleiding van het eerste gesprek, het onderzoek en de testen bepalen we wat voor jou geschikte oefeningen kunnen zijn.

Het programma + kosten

  • Algemeen opbouwprogramma is gratis. Na aanmelding krijg je een toegangscode.

Het programma zal zes weken duren. Het algemene gedeelte van het schema zal kosteloos aangeboden worden aan iedereen die zich heeft aangemeld. Het is volledig online met een schema waarin alle oefeningen uitgelegd worden in video’s.

  • Persoonlijk opbouwprogramma meestal vergoed vanuit de zorgverzekeraar

Het persoonlijk en maatwerk schema wordt in veel gevallen (indien er in het (recente) verleden blessures zijn geweest of nu aanwezig zijn) vergoed vanuit de zorgverzekeraar onder fysiotherapie.

Voor het gehele programma gelden vijf afspraken fysiotherapie, zie het schema hieronder. Voor kinderen onder de 18 jaar wordt fysiotherapie (tot 18 behandelingen) vergoed vanuit de basisverzekering. Indien je aanvullend verzekerd bent wordt fysiotherapie boven de 18 jaar wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de zorgverzekeraar. Er geldt géén eigen risico voor deze behandelingen.

In de meeste gevallen zullen er dan ook geen kosten aan het traject verbonden zijn. Als je twijfelt of dit past binnen de vergoeding van jouw zorgverzekering, neem dan contact op met ons. Als je geen recht hebt op vergoeding, zullen we de kosten bespreken.

Het programma is grotendeels online te volgen met een aantal contactmomenten in de praktijk (of online indien nodig) voor de persoonlijke begeleiding.

Dit zijn de contactmomenten tijdens het persoonlijke programma:

Bij aanvang van het programma:

  • Intake, onderzoek advies en uitleg van het
    programma.
  • Oefeningen en testen.
2 behandelingen.
Na 2 weken en 4 weken is er een evaluatie en aanpassing van het schema. 2 x 1 behandeling
Na 6 weken is er een eindevaluatie en herhalen we de testen 1 behandeling

De trainingen

Enthousiast geworden? Zin om mee te doen?

Meld je aan via het aanmeldformulier. Je krijgt dan de code voor het algemene programma waar je ook het schema kan vinden.
Als je gebruik wilt maken van het persoonlijke programma, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

Hieronder een voorbeeld van hoe het programma eruit ziet in een filmpje:

Meld je nu vrijblijvend aan voor meer informatie: